Openheid

Eerlijkheid

Vertrouwen

Fun

De kracht van mindset bij het trainen: 5 tips

Als personal trainers zien we vaak dat mensen die een sterke mindset hebben ook betere fysieke resultaten boeken. Maar wat is mindset eigenlijk en hoe kan het jou helpen bij het trainen?

 

Mindset gaat over de manier waarop je denkt en hoe je over jezelf en je doelen praat. Een positieve mindset kan je helpen om gemotiveerd te blijven en door te zetten als je obstakels tegenkomt. Het kan je ook helpen om jezelf uit te dagen en je grenzen te verleggen.

 

Wat we helaas regelmatig zien is mensen met weinig zelfcompassie als het gaat om fitness doelen behalen: een schuldgevoel na iets eten wat in hun ogen verkeerd is, boos worden op zichzelf als ze een training overslaan of alleen maar bezig zijn met het vergelijken van jouw lichaam met anderen. Jezelf accepteren zoals je bent, terwijl je je best doet voor wat je wilt. Ook dat hoort bij mindset.

Maar hoe creëer je nou een positieve mindset? Natuurlijk werkt dat voor iedereen anders, maar zijn er een aantal aspecten die je in de basis kan helpen. Hier zijn een paar algemene tips om een positieve mindset te ontwikkelen bij het trainen:

Formuleer doelen: Stel duidelijke doelen en formuleer ze op een positieve manier. Richt je op wat je wilt bereiken in plaats van wat je niet wilt. Bijvoorbeeld: “Ik wil sterker worden” in plaats van “Ik wil niet zwakker worden”.

Focus op vooruitgang: Concentreer je op de vooruitgang die je boekt in plaats van op de resultaten die je nog niet hebt bereikt. Kleine verbeteringen kunnen al een groot verschil maken op de lange termijn.

 

Wees geduldig: Rome is niet in één dag gebouwd en je zult ook niet meteen je doelen bereiken. Wees geduldig en accepteer dat het tijd kost om vooruitgang te boeken.

Wees vriendelijk voor jezelf: Wees niet te hard voor jezelf als je een keer een training mist of als je niet zo goed hebt gepresteerd als je had gehoopt. Vergeet niet dat je ook mag (lees: moet!) rusten en herstellen.

 

Blijf gemotiveerd: Zoek naar manieren om jezelf gemotiveerd te houden. Dit kan bijvoorbeeld door het bijhouden van een trainingsdagboek, afspraken te maken met je trainer of door samen te trainen met een vriend of vriendin.

 

Het ontwikkelen van een positieve mindset kan een groot verschil maken in je prestaties en je plezier in het sporten. Door te werken aan je mindset kun je meer uit jezelf halen en je doelen bereiken

Zelf ervaren? Plan een gratis proefsessie!

Probeer personal training bij Source PT uit Tilburg nu gratis! Ervaar zelf de voordelen van een persoonlijke en holistische benadering van fitness. Laat je gegevens achter en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op om een gratis proefsessie in te plannen.

×